مهد کودک ذهن روشن مهد کودک غرب تهران

یک بازی مفید برای کودکان

1396/4/18 10:25
188 بازدید
اشتراک گذاری
ایامیدانید
که پازل برای مغز و رشد شناختی کودک مفید است ؟؟
چرا پازل تا این حد برای رشد ذهنی کودک مفید شناخته می شود؟
پازل مهارت های مختلف کودک را تقویت می کند

مهارت های جسمانی
هماهنگی چشم و دست

وقتی کودک تکه های پازل را جابجا می کند، برمی دارد و میچرخاند، ارتباط بین دست و چشم را می آموزد. چشم ها پازل را می بینند و مغز تصور می کند که شکل کلی پازل چگونه باید باشد یا چه قطعه ای باید پیدا و جایگذاری شود. سپس مغز،‌ چشم ها و دست ها با هم کار می کنند تا آن قطعه را پیدا کنند و آن را در جای مناسب خود بگذارند

مهارت های حرکتی ظریف

پازل همانطور که به هماهنگی چشم و دست کمک می کند،‌ به رشد مهارت های حرکتی ظریف هم کمک می کند. مهارت های حرکتی ظریف نیاز به حرکات کوچک و اختصاصی دارد که پازل آن ها را ممکن می سازد. این مهارت ها برای نوشتن و کارهای مهم دیگر ضروری هستند.
مهارت های حرکتی درشت
مهارت های حرکتی درشت در کودکان با چیدن بلوک های بزرگ و پازل های آسان تقویت می شود.
حرکات ظریف و کوچک مانند حرکت انگشتان برای گرفتن قطعات پازل و گذاشتن آن ها در جای خود، تقویت می شوند و به بهبود مهارت نوشتن کمک می کند.

مهارت های شناختی
دنیای اطراف آن ها

به عقیده روانشناسان،‌ وقتی کودک با محیط اطرافش درگیر می شود،‌ بر رشد ذهنی اش تاثیر بسیار زیادی می گذارد. و پازل این موقعیت را فراهم می کند. کودک وقتی با پازل بازی می کند،‌ مستقیما با محیط اطرافش کار می کند و شکل و ظاهر آن را هنگام بازی تغییر می دهد.

حل مساله

مهارت حل مساله مهارت مهم و باارزشی است. وقتی کودک به قطعات متفاوت نگاه می کند و به دنبال جای مناسب آن ها می گردد،‌ این مهارت مهم را تقویت می کند... در چیدن قطعات پازل نمی توان تقلب کرد و کودک می آموزد که از ذهن خودش برای حل مسائل استفاده کند و منطقی فکر کند.

تشخیص شکل ها

برای کودکان، حتی کودکان کم سن و سال،‌ یادگیری و شناختن شکلها بخش مهمی از رشد آن هاست. پازل به این کار هم کمک می کند چون آن ها قبل از چیدن قطعات پازل درکنار هم،‌ باید شکل ها را تشخیص دهند.

حافظه

حتی پازل های ساده هم به تقویت حافظه ی کودک کمک می کنند. مثلا، کودک هنگام انجام دادن پازل، باید رنگ و شکل قطعه های مختلف را به یاد بیاورد. اگر جای درست یک قطعه را تشخیص ندهد، آن را کنار می گذارد اما باید آن را برای قرار دادن در جای دیگری به یاد بیاورد.

مهارت های عاطفی

مشخص کردن اهداف کوچک
وقتی کودک با پازل بازی می کند،‌ اغلب راهکاری پیدا می کند که آن را زودتر و بهتر انجام دهد. مثلا شاید اول گوشه های پازل را درست کند یا آن ها را طبق رنگ یا شکل شان دسته بندی کند. این کار به کودک کمک می کند تا به هدف های کوچک دست پیدا کند و آماده رسیدن به هدف های بزرگتر شود.

صبر

کودک باید با‌ صبر و به آرامی با پازل بازی کند تا به نتیجه برسد.

کودک را راهنمایی کنید و به او زمان کافی بدهید، صبر کنید تا خودش به نتیجه برسد و کار او را انجام ندهید. ابتدا با شکل ها و پازل های ساده شروع کنید و کم کم به سمت پازل های کمی پیچیده تر و مفهومی تر بروید.


توجه


همراهان عزیز توجه داشته باشید که پازل باید متناسب با سن کودک باشد یعنی برای کودک دوساله پازل دوتکه باتصویری ساده مناسب است برای کودک ۳ ساله ابتدا پازل های ۴ تکه با تصویری ساده سپس به مرور تعداد تکه ها وپیچی دگی تصویر بیشتر میشود


کانال تلگرامی مهد کودک ذهن روشن

@mahdezehneroshan
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)